Založ si blog

Búrka pre názov jednej chaty

K Vysokým Tatrám mám vrúcny vzťah od útleho detstva. Tento rok som tam bol dokonca dvakrát po štyri dni. Zapojil som sa aj do facebookovej skupiny, kde sú zdieľané množstvá fotografií, opisov túr a vôbec informácie o Tatrách. Prekážala mi však v skupine jedna vec, a síce nerešpektovanie platného názvu Chaty pri Zelenom plese (inak veľmi krásne miesto, odporúčam každému) a jeho nahradzovanie prežitou, neplatnou a stalinistickou Brnčalovou chatou („Brnčálka“). Tento starý názov pochádza z roku 1950 (ešte za monarchie sa to volalo ako Fridrichova chata).

Včera ráno som v skupine uverejnil niečo ako výzvu, kde som požiadal (poprosil) prispievajúcich, aby akceptovali oficiálny názov chaty a nepoužívali zastaralý názov. Ani vo sne by som si nemyslel, že reakciou budú nenávistné komentáre, oplzlé nadávky, protimaďarské osočovanie (moje oficiálne meno znie dosť maďarsky) a vôbec hlúpe prejavy najhrubšieho zrna. Natoľko som udrel na citlivú strunu mnohých Slovákov touto, zdanlivo nevinnou výzvou? A to sú vraj ľudia, ktorí majú radi Tatry a pravidelne ich navštevujú? Takéto špinavosti dokážu vyplodiť práve oni?

Človeku zastáva rozum stáť. Veď iste, zvyk je železná košeľa, ale máme naďalej milovať komunistické symboly – dokonca z éry stalinizmu? Analogicky sa mi vidí nechutné napríklad naďalej nazývať bratislavské námestie Slobody ako Gottwalďák…

Pritom nepatrím k tým, ktorí šmahom ruky označujú bývalý režim ako zločinný, ktorý nám nič dobré nepriniesol a snažím sa na túto vec pozerať diferencovane. Jedno je isté: ja Tatry budem mať rád naďalej. Ale zo skupiny po tejto neblahej skúsenosti som vystúpil.

Zoznamka po slovensky

03.01.2024

Využiť služby rôznych zoznamovacích agentúr, novín či internetových stránok sa pokúšam už veľmi dlho, pričom známe klišé – nádej zomiera posledná – nestráca platnosť. No posledný zážitok na sociálnej sieti mi vyrazil dych. V posledných rokoch sa aj na sociálnej sieti Facebook rozmohli všelijaké skupiny s názvom Zoznamka. Zo zvedavosti som sa pridal na [...]

Nech je svetlo – výkričník aktuálno-liberálnej indoktrinácie

31.01.2023

Včera (30.1.2023) večer v hlavnom vysielacom čase Jednotky sme si mohli pozrieť celkom nový film režiséra Marka Škopa s názvom Nech je svetlo. Priznám sa, príliš nesledujem súčasné hrané filmy, ale upútavka na internete bola zaujímavá. Film pojednával o polovojenskej ozbrojenej skupine, o sociálnom prostredí stredne veľkej slovenskej dediny, o generačných konfliktoch, o [...]

Za funkčné referendá!

28.01.2023

Krátko by som sa chcel vrátiť k referendu, na ktoré sme mohli ísť pred týždňom 21.januára. Hoci z praktických osobných dôvodov som nehlasoval (bol som odcestovaný a nestihol som vybaviť preukaz), súhlasil som s účasťou v referende a otázku som považoval za relevantnú. Ako vidíme, medzitým sa jasne ukázalo, že referendum malo veľký zmysel: umožniť ľuďom skrátiť [...]

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 30854x
Priemerná čítanosť článkov: 2373x

Autor blogu

Kategórie